Thuis aan het werk? Zitsta bureau bevordert gezondheid

Zitsta-bureau-gezond

Je kent het wel: urenlang zitten turen naar je beeldscherm en hoe meer de dag vordert, hoe minder de concentratie en productiviteit. Bovendien nemen door het vele zitten de risico’s op overgewicht, diabetes en hoge bloeddruk toe. Om gezonder te kunnen werken, bestaan er dynamische werkplekken en zitsta bureaus. Dynamische werkplekken maken een einde aan het alleen maar kweken van zitvlees en bevorderen juist beweging en afwisseling in werkhoudingen. Zij dragen op positieve wijze bij aan je eigen gezondheid.

Gezonde werkplek

Binnen een dynamische werkplek wissel je telkens je houding af. Een dynamische werkplek stimuleert beweging en zorgt voor meer productiviteit, creativiteit en energie op de werkvloer. Dynamisch werken houdt direct verband met de term ergonomie. Dit van oorsprong wetenschappelijke begrip neemt de relatie tussen werknemer en werkomgeving onder de loep. Een ergonomische werkplek streeft ernaar het functioneren van een werknemer op gezonde, veilige en comfortabele wijze te bevorderen door middel van hulpmiddelen en de juiste omstandigheden. Afwisseling speelt hierin een belangrijke rol.

Afwisselende houding

Het advies luidt om tijdens je werkdag om het half uur je houding te veranderen. Langdurig zitten is niet goed voor je gezondheid, maar voor langdurig staan geldt hetzelfde. Afwisselend werken brengt voordelen met zich mee. Je concentratie en energie neemt toe, omdat je hersenen meer zuurstof krijgen. Zoals eerder al benoemd zul je merken dat je productiviteit en creativiteit een boost krijgen. Last but not least: door afwisselend te werken verbrand je meer calorieën. Zodra je staand werkt, neemt je bloedcirculatie namelijk toe.

Dynamische werkplek creëren

Een dynamische werkplek creëren is eenvoudig. Je moet kunnen kiezen om zittend of staand te werken. Hiervoor bestaan diverse hulpmiddelen. Een elektrisch zitsta bureau is een goed voorbeeld. Een zitsta bureau is in hoogte verstelbaar en maakt daardoor afwisseling in zitten en staan mogelijk. Een zitsta bureau garandeert meer productiviteit en juist minder rug-, schouder- en nekklachten. Een speciale bureaufiets of loopband stelt je ook nog eens in staat om je werkzaamheden fietsend of lopend te verrichten.

Nog een aantal tips

Bewegen blijft het sleutelwoord voor een gezonde werkhouding. Iedere beweging draagt weer bij aan een goede gezondheid. Ga met de trap, in plaats van de lift en laat je kopje koffie niet brengen door je collega, maar maak zelf de wandeling naar de automaat. Kom ook voor ieder printje in de benen en stapel ze niet op. Geheid dat je stappenteller records verbreekt.