De AED helpt je om een hartstilstand direct te behandelen

aed

Een hartstilstand is een veelvoorkomend iets, zeker op plekken waar veel mensen bij elkaar komen. De kans op overleven is het grootst als er binnen 6 minuten actie wordt ondernomen. Iedere minuut telt en de persoon die de hartaanval krijgt, is op de actie van anderen aangewezen. Probeer je daarom te verdiepen in het herkennen van een hartaanval en hoe je de AED zou kunnen gebruiken. Wanneer de AED snel wordt ingezet, kunnen levens gered worden en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Op deze pagina lees je wat een AED precies doet en op welke manier je de defibrillator kunt bedienen.

Wat doet een AED precies?

Een AED is een Automatische Externe Defibrillator. Dit apparaat kan gebruikt worden als iemand een hartritmestoornis of hartaanval krijgt. Let op dat het apparaat alleen op bewusteloze personen gebruikt mag worden. De AED analyseert het hartritme en wanneer het een stoornis opmerkt, zal het een elektrische schok afgeven, waardoor het hart weer in het juiste ritme begint te kloppen. Het mooie is dat je als particulier mag bepalen om een AED te kopen. Op die manier bepaal je zelf of je dit apparaat tot je beschikking wil hebben. Je kunt de AED online aanvragen, waarna het op een geschikte plek wordt geïnstalleerd.

Op welke manier dien je de AED te gebruiken?

Probeer erachter te komen of de persoon in nood een hartaanval heeft. Dit doe je door de ademhaling en het bewustzijn bij het slachtoffer te checken. Iemand dient zo snel mogelijk 112 te bellen en het incident te melden. Wanneer iemand niet reageert en ook niet ademt, is het belangrijk dat de reanimatie zo snel mogelijk gestart wordt. Ontbloot het bovenlijf van de persoon in nood, laat iemand de AED halen. Plak de twee elektroden op de borst. De AED voert direct een analyse van het hart uit. Het apparaat vertelt hierna wat je moet doen. Ga door met de reanimatie en druk alleen op de knop om een schok toe te dienen als de AED dat aangeeft.

Wil je een AED leasen? Dan kun je de aanvraag online indienen. Het is voor particulieren mogelijk om een AED in hun bedrijf, restaurant of openbare ruimte te hangen. Dit zorgt ervoor dat je personeel, bezoek en klanten zich veiliger voelen. Het kan geen kwaad om een AED tot je beschikking te hebben. Je weet nooit wanneer het noodlot onverwacht toeslaat.

4 soorten voeding die horen in een gezond eetpatroon

various nuts in jars and strewn on table

Probeer jij ook zo gezond mogelijk door het leven te gaan? Je eetpatroon is hiervoor een extreem belangrijke factor. Hoe gezond je eet bepaalt voor een groot deel jouw gezondheid. Daarom is het belangrijk om weloverwogen keuzes te maken in de soorten voeding die je dagelijks consumeert. Heb je hiervoor wat inspiratie nodig? We hebben in dit artikel 4 soorten voeding voor je op een rijtje gezet die goed passen in een gezond eetpatroon.

Noten

Snacken is over het algemeen niet gezond, maar we begrijpen heel goed dat ieder mens er op zijn tijd behoeft aan heeft. Daarom kun je maar beter je heil zoeken bij gezonde snacks. Noten zijn hier een voorbeeld van. Deze bieden namelijk een natuurlijke bron van energie en zitten vol met nuttige voedingstoffen, vezels en vitaminen. Ook dragen ze bij aan het verminderen van de kans op een hoge bloeddruk, hartproblemen en een hoog cholesterolgehalte. 

Een aantal voorbeelden van lekkere en gezonde noten:

  • Walnoten
  • Pistachenoten
  • Cashewnoten
  • Amandelen

Pitten en zaden

Pitten en zaden zijn een zeer gezonde toevoeging aan je dagelijkse eetpatroon. Voorbeelden hiervan zijn pijnboompitten, zonnebloempitten en quinoa. Pitten en zaden zitten over het algemeen boordevol voedingsstoffen, wat ze erg gezond maakt. Je kunt ze gemakkelijk verwerken in verschillende gerechten, zowel in warme als koude gerechten. Kijk wel uit dat je ze met mate eet, want een te grote inname ligt al gauw op de loer.

Zuidvruchten

Onder zuidvruchten verstaan we voornamelijk gedroogde vruchten die vaak afkomstig zijn uit het Middellandse Zeegebied. Hierbij kun je denken aan gedroogde abrikozen, cranberries, dadels, pruimen, vijgen en rozijnen. Zuidvruchten zijn ideaal om toe te voegen aan je maaltijd of om te eten als snack. Ze zijn rijk aan vezels, gezonde vetten, vitaminen en mineralen, en dragen bij aan een lager cholesterolgehalte en een kleinere kans op hart- en vaatziekten. Het grote voordeel van gedroogde vruchten is dat ze meer energie bevatten dan gewone vruchten en rijker zijn aan gezonde voedingsstoffen. Dit komt doordat fruitsuikers, vezels en vitamines door het drogen meer geconcentreerd zijn.

Superfoods

Superfoods staan bekend als extreem gezonde voedingswaren. Maar wat zijn het nou eigenlijk? Eigenlijk spreken we over superfoods als we het hebben over voedingsmiddelen die een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten, waardoor ze een positieve invloed hebben op je gezondheid. De meeste voedingsmiddelen bevatten slechts drie van deze voedingsstoffen, maar superfoods hebben er minimaal twaalf. Eet je regelmatig superfoods, dan verklein je bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten, overgewicht en depressies.

Een aantal voorbeelden van superfoods:

  • Granola
  • Muesli
  • Quinoa
  • Pijnboompitten
  • Vijgen
  • Dadels
  • Walnoten

De drie voordelen van multivitamine

Multivitamine

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is. Net zoals genoeg slapen en voldoende beweging. Hoewel we weten dat dit belangrijk is, doen we dit niet altijd. Soms lukt het gewoon simpelweg niet. Of weten we niet waar we moeten beginnen. Om deze reden kun je starten met multivitamine. Suppletie kan ondersteunen in alle vitamines en mineralen. Het is een waardevolle aanvullen op je voedingspatroon en je levensstijl op die manier. Zo krijg je wel alle stoffen binnen om je fit en vitaal te voelen.

In dit artikel leggen wij je uit welke drie voordelen multivitamine hebben en hoe dit ondersteuning kan zijn, maar zeker ook een aanvulling op een gezonde levensstijl.

Ondersteuning

Multivitamine biedt goede ondersteuning. Hoewel iedereen met een gezond eetpatroon al een eind komt, is het fijn om ondersteuning te hebben. Zo weet je zeker dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. In een multivitamine zit onder andere:

  • Vitamine A.
  • Vitamine D3.
  • Vitamine K2.
  • Magnesium.
  • Jodium.
  • Selenium.
  • Omega-3.

Door een multivitamine te gebruiken, weet je zeker dat je alle stoffen binnenkrijgt die nodig zijn om fit te zijn. Het is een boost voor je immuunsysteem. Zeker in de wintermaanden kan jouw immuunsysteem wel wat hulp gebruiken.

Geen risico op tekorten

Je loopt dankzij multivitamine geen risico op tekorten. Zo lopen bijvoorbeeld Vegetariërs vaak tegen een B-12 tekort en ijzer te kort. Maar ook bij een normaal eetpatroon zien ze vaak nog tekorten aan ijzer, koper, selenium, vitamine a en zink. Een multivitamine vult deze tekorten gemakkelijk aan. Tegenwoordig zijn er zelfs vitamines die geschikt zijn voor vegans, zodat je niet tegen je principes in hoeft te gaan. Je kunt dus ook gerust op zoek gaan naar multivitamine speciaal voor een vegan eetpatroon.

Risico’s verkleinen

Het kan ook helpen risico’s te verkleinen. Zo is magnesium ontzettend goed voor de energiehuishouding in je lichaam, zodat je niet alleen meer energie hebt, maar ook beter slaapt. EPA en DHA zijn omega-3 vetzuren. Deze vetzuren verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Bovendien heeft het een cholesterolverlagend effect. En zo zijn er genoeg vitamines die helpen om jouw kans op ziekten te verkleinen. Wat dacht je van jodium? Dit heeft niet alleen een positief effect op jouw geheugen en concentratie, ook de werking van je schildklier wordt bevorderd.

Bied jouw lichaam de ondersteuning die het wil

Elk lichaam is anders, maar vrijwel elk lichaam kan ondersteuning gebruiken met vitamines en mineralen. Zoek naar een suppletie die past bij jou. Zo zijn er tegenwoordig complete multivitamines. Zo hoef je niet allemaal potjes te verzamelen om voor elk mogelijk kwaal een passende vitamine te zoeken. Deze complete suppletie is voorzien van alle mineralen en vitamines voor een gezond en sterk lichaam. Zo ondersteun je in alles en zit je altijd goed.